HALK EĞİTİMİ MERKEZLERİ FAALİYETLERİNE İLİŞKİN  ANALİZ

HALK EĞİTİMİ MERKEZLERİ FAALİYETLERİNE İLİŞKİN ANALİZ

 

Milli Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğüne bağlı faaliyet gösteren Ülkemizdeki 995 Halk Eğitimi Merkezi "Devletimizin Milletimize Açılan Penceresidir" Bu bağlamda Halk Eğitimi Merkezleri bugün itibari ile 72  Alanda  2762 Mesleki Kurs 1002 si de Genel Kurs olmak üzere toplam 3764 kurs faaliyeti ile ülkemizin tamamında etkin durumdadır. 

Ülkemizin, ileri düzeyde gelişmiş sanayi toplumları ile rekabet edebilmesi; yetişmiş kalifiye iş gücüne ve sürdürülebilir programlı üretim faaliyetlerine bağlıdır.

Bu bağlamda Her kamu ve özel kurumlar hedeflerini yeniden revize etmelidir. Özellikle Halk Eğitimi Merkezlerinin kullanması gereken yüksek insan gücü potansiyeli ve modüler programlamaya dayalı verdiği eğitim faaliyetleri ile bu fevkalade önem arz etmektedir. Halk Eğitimi Kurumlarımızda, İnsani yaklaşımlarla ve yüksek ahlaki değerlerle motive edilecek kursiyerlere yönelik sunulacak imkânlar, ülkemizin kalkınma hedefinde önemli rol oynayacaktır. 

Aşağıda yazılmış olan tespitler, ilimizde faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlardan; BEKSİAD, BESOB, MÜSİAD, İŞKUR, KENT KONSEYİ, BUTGEM, ERMETAL, Aile Politikalar İl Müdürlüğü, İl Tarım ve Orman Müdürlüğü, İl Sağlık Müdürlüğü'ne bağlı Çekirge Devlet Hastanesi, Onkoloji Hastanesi, İl Göç İdaresi gibi kurumlarla ve üretim yapan sektörlerle yapılan görüşmeler neticesinde elde edilmiş sonuçlardır.

A) Halk Eğitimi Merkezlerine Ulusal Düzeyde Değer Verilmesi. 

1. Halk Eğitimi Merkezlerinin meslek edindirme ve istihdama yönelik şuan itibari ile 2800'e yakın kurs modülüne ağırlık vermesi,

 2. Meslek edindirme ve istihdama dönük faaliyetlerin ilgili iş kolları ile birlikte, eğitim-istihdam üretim bağlamında yapılan çalışmaların her türlü iletişim ortamlarında görünürlüğünün artırılması,

 3. Meslek edindirme ve istihdama dönük kurs faaliyetlerinde, net ifadelerle anlaşılır modül güncellemesi yapılması, 

 4. Halk Eğitimi Merkezlerinde üretilen ürünler 1 – 7 Haziran Hayat Boyu Öğrenme Haftası süresince fuar havasında sergilenmesi, 

 5. Vatandaşların Halk Eğitimi Merkezlerine yönelmesini sağlayacak, sonunda tatmin edici ödüllendirilmenin de yapılacağı yerel ve ulusal hatta uluslararası düzeyde yarışmalar düzenlenmesi, 

6. Halk Eğitimi Merkezlerinin meslek edindirme kurslarına katılıp başarılı olan kursiyerlerimizin, ilgili alanda yerel ve bölgesel düzeyde faaliyet gösteren işletmelerle irtibatını sağlanması, 

B)Halk Eğitimi Merkezlerinin Meslek Edindirme ve İstihdam Sağlamada Akılcı Yönlendirmelerin Yapılması. 

1. Her Halk Eğitimi Merkezi, bulunduğu ilçede faaliyet gösteren işletmelerle, bünyesinde uygulamalı kurs faaliyeti düzenleyebilmesi için işletmeler i bu yönde teşvik edici merkezi kararlar alınmalı, 

2. Mesleki alanda dikkat çekici becerisi olanların durumları yerel makamlarla paylaşılarak ilgili alanda faaliyet gösteren işletmelerin arge yada insan kaynaklarına yönlendirilmesinin yapılması, 

3. Mesleki eğitim kurs faaliyetlerine yönelimin artmasını sağlamak için kursiyerlere İŞKUR yâda uygun birimler üzerinden kurs süresince maddi destek sağlanması, kurs sonunda elverişli kursiyerlerin iş başı eğitimlerine alınması,

4. İlkokul düzeyinde eğitimi olan kursiyerlerin mesleki eğitim kuralarına katılmaları durumda açık ortaokul ve açık liseye kayıt yaptırmaları durumunda ilave ders/dönem geçme kredisi verilmesi, 

C) İstihdama Dayalı Mesleki Eğitim Kurs Modüllerine İşlerlik Kazandırılması 

1. Modül içeriklerinin şuan genelde ilimizde ve özelde ilçemizde sektörün talep ettiği;

• Kaynakçılık ve alanlarında,

• Gıda Üretimi alanında özendirici çalışmaların yapılması, Yöresel Gıdaların üretimine ve tanıtımına ağırlık verilmesi. Bu alan için Osmangazi ilçemize bağlı Doğancı Köyü, Yiğit Ali Köyü'nde halen uygulamalar devam etmekte, Ovaakça Mahallesi bu yılki plana alınmış durumda.

• Otomotiv sektörünün ihtiyaç duyduğu kalifiye elemanların yetiştirilmesi için (tamir, bakım, yedek parça üretimi gibi...) var olan modüllere,

• Metal (reklam panolarının, iş yeri adlarının, çeşitli ilan panolarının) ve ahşap (mobilya aksamı, büro malzemelerini, iş yeri donanımı gibi...) montaj elemanı yetiştirilmesi alanlarına,

• Dijital dönüşüme uygun alan ve dallarına işlerlik kaandırılması. 

2. Mesleki eğitim kurs faaliyetlerine katılanların, ilişkilendirilecek sektörlerde staj mahiyetinde uygulama yapılmasına imkân sağlanması, 

3. Geleneksel Türk Sanatları, unutulmaya yüz tutmuş meslek dallarının gün yüzüne çıkarılması, bu alanda farkındalığın oluşturulması için akademik çevrelerle entegre olunmasının yasal alt yapısının oluşturulması, 

D) Atölye Ortamlarının Farklılaştırılması 

1. Özellikle akademik liselerin bünyesinde, yörenin demografik yapısına göre en az bir mesleki beceri kazanım atölyesi kurulması, gençlerimizin akademik bilgilerinin yanı sıra beceri yeteneklerini keşfetmemizi de sağlaması için Halk Eğitimi Merkezlerinde uygulanmakta olan modüler programların güncellenmesi,

2. Öğretmen ve Usta Öğreticilerimizin, kursiyerlere meslek edindirme ve istihdam sağlamaya yönelik yaptıkları faaliyetlere ilişkin, akademik ve beceri düzeylerini artırıcı profesyonel eğitimlere tabi tutulması,

E)  Meslek Edindirme ve İstihdam Üretim

1. Halk Eğitimi Merkezi yöneticilerinin bulundukları il/ilçelerdeki sektör liderleri ile yoğun bir şekilde etkileşim hâlinde bulunması, kurumsal kabulün benimsetilmesi, sektörle entegre olarak vatandaşlara daha etkin faydanın sağlanması,

 2. Üretim sektörlerin istihdamda önceliği; kendi alanları ile ilgili,  Halk Eğitimi Modüler Kursu tamamlayanlardan öncelikli olarak belirlemesinin teşvik edilmesi, 

F) Özel Eğitim Gereksinimi Olan Bireylere Yönelik Faaliyetler

1. Toplumsal yaşamda çevremizde bulunan özel eğitime gereksinimi olan bireylerin, modüler programlar ile diğer kamu kurumlarının birlikteliği ile;

• Sosyal yaşama ve uyum eğitimi verilmesi,

• Öz bakım beceri kazanma eğitimi verilmesi,

• Kabiliyetleri doğrultusunda iş becerileri kazandırılması,

• Bu kişilerin topluma kazandırılmasında akademik kurumlardan destek sağlanması,

           G) Milli ve Kültürel Değerlerimizin Doneleri İle Okul Öncesi Eğitimi Verilmesi

Ülkemizde okul öncesi eğitim yaygınlaştırılması için Halk Eğitimi Merkezleri'nin kurs faaliyetleri düzenlediği yerlerde, okul öncesi sınıfları açması, halen uygulanmakta olan 400 saatlik modüler program, örgün eğitim gören anasınıfları ile haftalık ve yıllık bazda denk seviyeye getirilmeli, eğitim süresi 1. ve 2. dönem olarak 540 saate çıkarılmalı, bu sürenin içerisine alanında yetkin kişilerin vereceği haftada en az 2 saat olacak şekilde, "Değerler Eğitimi" başlığı altında içerik eklenerek milli ve kültürel donelerimiz çocuklarımıza kavratılmalıdır.

       H) ÜLKEMİZDEKİ/ŞEHRİMİZDEKİ YABANCILARIN ŞEHİR KÜLTÜRÜNE VE TOPLUMSAL YAŞAMA ENTEGRE EDİLMESİ EĞİTİMİ

1.İlimizde yaşayan yabancıların sayısı 200 bine yaklaşmış durumda. Yabancılardaki nüfus hızının hissedilir bir şekilde artıyor olduğu dikkate alındığında İl Göç İdaresi ile birlikte bu insanlara:

1.1. Şehir yaşam kültürümüzün benimsetici bir şekilde kazandırılması,

1.2. Türkçe Dil eğitimine Halk Eğitimlerin öncülüğünde tüm kurumlar ve STK'lar katkı koymalı,

1.3. Yerel ve Toplumsal nümayişlere meydan verilmemesi için kendi insanımızla kaynaşmalarının sağlanması,

1.4. Meslek edindirme ve istihdam sağlanması noktasına bilgi becerisi olanlardan istifade edilmesi, kendi yaşamlarını sürdürecek bir iş yapma kapasitesine kavuşturulmalı

1.5. Bu yabancıların şehirlerin belli noktalarında kümelenmesine asla müsaade edilmemeli,

                                                                           

                                        Mehmet KÖSE

                                    Osmangazi HEM Md.

07.10.2021 401